fredag 1. juli 2011

Ugress, litt til nytte - mest besvær...

I vår satte vi opp en stor kompostbinge. Delte den i to like store rom, en for ugress og en for kompost. Ugressdelen er halvfull allerede! Tar ikke sjansen på å få ugressfrø eller røtter i det som skal bli kompostjord.
Kløver er nyttig for jorda. Inneholder mye nitrogen og gir dermed naturlig gjødsling. Men jeg overlater det til bonden å dyrke en eng med kløver som underkultur for andre vekster. Det er visst litt vitenskap inni bildet her med når det skal pløyes ned osv. Men det er jo flott å vite at kløver kan resusere mendgen (kunst)gjødsel som er nødvendig. Synd at økologiske matvarer skal være så dyre. Da er det kjekt å ha sin egen lille kjøkkenhage å hente sunn mat fra:-)
Et lass med ulumskheter...
Luking er som husarbeid, du ser hverken begynnelsen eller enden...

Brennesle er noe av det jeg liker minst i hagen. De er lette å nappe opp, men rotverket er vanskeligere å bli kvitt. Og så er det så ergelig å brenne seg på dem:-(
Disse nappet jeg bare opp for å lage brenneslevann som skal få gjødsle kjøkkenhagen om et par uker.
Første gang jeg prøver meg på dette. Noen som har erfaringer å dele???
En ukes neslevann kan brukes som sprøyting mot utøy (må blandes ut)
To ukers neslevann brukes som gjødselvann. Røre rund en gang daglig. Blandes ut 1:10. Brenneslevann gir god næring til plantene. Men skal visstnok lukte ganske ille. Spent på hvordan dette går...

Hageklem fra Berit

5 kommentarer:

  1. Har prøvd brenneslevann både til sprøyting og gjødsling. Det funker. I hagen et sted jeg bodde for en god del år siden hadde en hekk med meldugg på. Dette ble det mye mindre av etter sprøyting med slikt vann. Men det må gjentas en del ganger.
    Men det lukter skikkelig pjuk. :) God helg. Klem Merethe

    SvarSlett
  2. Det hadde vært hyggelig å hilse på deg - men vi har det til gode til neste gang:) Brenneslevann lukter pjuk - grusomt! Lykke til ;)

    SvarSlett
  3. Jeg har også prøvd å lage brenneslevann. Jeg silte det gjennom en nylonstrøpe husker jeg, for da slipper en å få med alt mulig rusk og rask. et dørslag gjør også samme nytten hvis det bare er fint nok. Kjekt med egne grønnsaker, for da vet en i hvertfall hva det er tilført av gjødsel. Jeg bruker helgjødsel som er helt organisk.

    SvarSlett
  4. Gjødselvann av brennesle har jeg hatt mange planer omå lage - nå ga du meg et spark bak :-)
    Klem

    SvarSlett
  5. Har laget gjødsel av brennesle i flere år. Plukker ei full 10 liters bøtte, har det opp i en større bøtte, eller dunk. Lar stå å gjære i 3 uker. Blir kraftige saker, og kjennes godt på lukta. Men plantene har vært flotte de gangene det ar blitt gjødslet med dette. Som gjødsel 1 del på 10 deler vann. Mot lus brukes det ufortynnet. Det lukter stygt når man går rundt og vanner/ gjødsler, men lukta forsvinner fort. Lykke til. Forresten en flott side du har.

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...