søndag 25. september 2011

Hostadeling og nyplanting

Ved rosebedet har de fire hostaene mine vokst seg veldig store og siden jeg likevel skulle flytte dem benyttet jeg anledningen til å dele dem i to. Etter å ha gravd opp en god hostaklump satte jeg i gang med å dele med spade og greip. Var ikke sikker på hvilket redskap jeg burde bruke, så jeg tok likegodt begge deler... hi-hi. Neste gang skal jeg huske å skaffe meg nok forhåndskunnskap før jeg setter i gang... men jeg håper det går bra og at "babyene" overlever! De har fått ny fin jord og kompost og masse vann og kjærlighet!
At høsten er en god tid å dele staudene på har jeg heldigvis fått med meg.


For en mer proffesjonell oppskrift kan du gå inn HER hvor Moseplassen tidligere har skrevet helt utmerket om emnet.
Det er ennå ikke for sent til å dele stauder, så har du noen som er blitt store og du ønsker fler av er det bare å sette i gang! Kanskje du kan bytte planter med noen til våren?


Ved uthuset hadde jeg noe som så vidt lignet et blomsterbed. Der har stått noen sommerblomster i år,
men NÅ var tiden kommet til å få litt skikk på området. Har nemlig spekulert lenge hva jeg skulle gjøre her.
Vurdert først en lang og høy levegg, men det ville se kunstig ut så nå ble det en liten hekk av prydbuskene som har stått på vent etter at jeg kjøpte dem på plantesalget.
Jeg er ofte rask til å starte, men av og til treg med å fullføre...


Her er det nesten ferdig! To kornell og en aronia i midten. I mellom har jeg plantet de nydelte hostaene i tillegg til at jeg har satt silica, krokus og allium foran og bak hostaene. Leste et sted at det kan være lurt å sette blomsterløk sammen med stauder som etterhvert kan dekke til løkgresset når de visner ned.
Tanken er at buskene skal gi skjerming inn mot hagen. Mulig det blir litt tett med tiden, men da får jeg bare flytte hostaene igjen... og til da burde jeg ha lært knepene;-)

I går fikk vi også plantet to av frukttrærne våre, men det får jeg heller fortelle om en annen gang.
Hva har du bedrevet i hagen din i helgen??
Ønsker deg en hyggelig søndagskveld og takk for at du tittet innom!

Klem fra Berit

11 kommentarer:

  1. Hein Berit. Så fint det ble i det nye bedet ditt:) Du har virkelig vært effektiv! Godt å tenke på skjerming, det gir jo også romfølelse i hagen.
    Jeg synes det ser pent ut allerede, men det blir helt sikkert et syn til våren og sommeren når alt har fått vokst seg større og løkene blomstrer:))

    Det er såå herlig med haging! I dag har vi hatt pent vær og jeg har plantet masse snadder som jeg hadde med meg fra Danmark;) Ønsker deg en god søndagskveld og en herlig ny høstuke. Klemmer fra Ellen.

    SvarSlett
  2. Så fin og kort plenen din er, det var det første eg la merke til når eg såg bildene dine. Klipperen min fungerer ikke så plenen min er ganske vill og rufsete for øyeblikket. Staudene greier eg som regel ikke å vente med å dele til høsten så eg gjorde det allerede i sommer eg da utålmodig som eg er. Men siden sommeren har vært alt annet bra her så det gikk helt fint det. :)

    Ønsker deg ei fin kommende uke.
    Klem

    SvarSlett
  3. Så fint!

    Å snakk om loppelykke ♥
    VAKRE ting.

    Takk for fine ord frå deg :)

    God ny veke!

    Klem frå Astrid ♥

    SvarSlett
  4. Så fint det ble! Veldig lurt å dele staudene slik at det blir flere.
    Klem

    SvarSlett
  5. Koselig at du vil være med på min lille give away :)
    Hage ja, gleder meg til å ta fatt på vår hage til neste år.

    SvarSlett
  6. I like your blog. The photos are wonderful.
    Greetings from germany.
    Ari
    http://ari-sunshine.blogspot.com/

    SvarSlett
  7. hallo liebe berit!!

    danke für deine glückwünsche!

    wie ich sehe, hat sich dein blogoutfit schon geändert - können wir dann den "header" machen?

    darf ich einmal einmal einen versuchen und du sagst mir dann, ob das so ist, wie du dir das vorstellst??

    :-)

    Liebe Grüße und schöne Woche!
    Nora

    SvarSlett
  8. Kjekt tips om deling av disse plantene....så da vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang jeg ser sola:)

    SvarSlett
  9. Hei igjen :)
    Takk for koselig kommentar :)
    Den følgerfunksjonen lever sitt eget liv, noen får til å legge seg til og andre ikke .
    Prøv igjen en dag senere :)

    Klem

    SvarSlett
  10. Så fint det ser ut :)
    Angående spørsmålet ditt om mail, så har jeg sendt adressen min til deg. Kanskje ikke den har kommet frem? Jeg prøver en gang til, jeg.
    Klem, Kari

    SvarSlett
  11. Dette ble flott,Berit:)
    Her får du blomster og flotte høstfarger og bær...Aroniabær..nydelig til marmelade:)

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...