lørdag 9. november 2013

Gjør hagen vinterklar del 2

Vinterdekke er noe planter og stauder trenger.
 Når gradestokken kryper under null er det fint å begynne å dekke til plantene.



 

For et par uker siden hyppet jeg opp jord på rosene for å beskytte okkuleringspunktet.
I fjor gjorde jeg det ikke, og da frøs halvparten av rosene mine...
Hvis du har glemt det og jorda har frosset, kan du legge på en liten haug jord fra en sekk.
Det er også viktig å grave rosene ekstra dypt når man planter dem.





Bind opp prydbusker og legg gjerne litt ekstra isolasjon rund roser og andre
ømtålige planter, blant annet lavendelen.



 


Med lang barfrost og kaldvind kan plantene fryse. Du kan hjelpe dem gjennom vinteren
ved å dekke til med granbar, løv, strå, torv, hagefleece eller strie.






En veldig fin ide jeg fant i et tysk hagemagasin er å ha fleece eller bobleplast rundt krukkene,
 dekke til med strie og feste det hele med en pen sløyfe. Dette er dekorativt helt fram til
våren og hvis man vil kan man henge på litt ekstra pynt til jul og påske!


God lørdag til alle som titter innom!



 
 

7 kommentarer:

  1. Veldig gode og nyttige tips.

    Ønsker deg en fortsatt fin helg. Klem

    SvarSlett
  2. Takk for gode og dekorative tips.

    :) Inger

    SvarSlett
  3. Så flotte og gode tips:)
    Ønsker deg ein fin kveld!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  4. Smart å huske på nå. Takk for fine tips:)

    SvarSlett
  5. Her har de fått bredd dynene over seg med kjærlig hånd ser jeg. Lurt å gjøre. Vi vil jo gjerne møte plantene våre igjen i blomst til neste år:) Ha en fin søndagskveld.

    SvarSlett
  6. Flotte tips til å sikre plantene gjennom vinteren:)
    Fine de ble krukkene med strie utenpå...lur måte og skjule isolasjonen på:)
    Ønsker en fin ny uke Berit:)
    Og det er litt slik at vi går trøtt og lei av bloggen av og til...tror det er viktig og gi seg selv lov til det også:))

    SvarSlett
  7. Så fint dette ble! Du er flink til å passe på rosene. Bra jobba!!

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...